DAN KADA JE OTIŠAO “KIŠNI ČOVEK” Ajrton Sena
01/05/2018
Na ovaj dan 1994. godine poginuo je najpopularniji vozač Formule 1, Brazilac Ajrton Sena, i to nakon što je tokom trke u Imoli, pri brzini od 200 kilometara na čas, udario bolidom u zaštitnu ogradu.
Sena je bio poznat i kao “kišni čovek”, jer je upravo na kiši ostvarivao najveće pobede.
Trijumfovao je u 41 trci, osvojio 65 pol-pozicija, briljirao gde god da je nastupao i kad god da je vozio.
Sena je 1988. godine potpisao ugovor sa Meklarenom, a timski kolega mu je postao Alen Prost. Godinu je obeližio veliko rivalstvo i mnogo incidenata između njih dvojice. Od ukupno 16 trka oni su osvojili 15, ali je šampion prvi put postao Sena.
Sledeće godine taj odnos je prerasao u pravi rat, na stazi i van nje. Te godine šampion je postao Prost, posle čuvenog incidenta na poslednjoj trci u Suzuki.
Prost je 1990. godine prešao u Ferari, ali se rivalstvo nastavilo. I drugi put je na stazi Suzuka u Japanu došlo do odluke o šampionu. Sudarili su se u prvoj krivini, a Sena je osvojio titulu.
Poznata je, pritom, i beskompromisna Senina izjava da “oni koji se plaše ne treba ni da voze Formulu 1”.
Sena osvaja svoju treću i poslednju šampionsku titulu 1991. godine, a krajem 1993. napušta Meklaren i prelazi u Vilijams, tada tim sa jednim od najboljih bolida.
Ali, vozilo Vilijamsa stiglo je kasno, tek dvadeset dana pred početak sezone i Sena nije imao dovoljno vremena da upozna novi bolid. Žalio se da mu je volan kratak i da mu to pričinjava neudobnost na testovima.
Na trećoj trci, za Veliku nagradu San Marina u Imoli, 1. maja 1994. godine, inženjeri su za njega spremili modifikovanu letvu volana, koja je navodno trebalo da reši problem. Sena je i pred ovu trku osvojio pol-poziciju.
Ipak, zbog pogibije Rolanda Racenbergera dan ranije – osećao je veliki pritisak. Svojoj verenici Adrijani Galisteu rekao je da ne želi da učestvuje na ovoj trci (što za Senu nije bilo karakteristično), ali bio je profesionalac i tako nešto nije mogao da izbegne.
Trku je vodio od starta, snažni bolid Benetona kojim je upravljao Mihael Šumaher, nije uspevao da mu se približi. Međutim, u sedmom krugu, Sena je izleteo sa staze u krivini Tamburelo udarivši u zid brzinom većom od 200 kilometara na čas.
Iako su ekipe hitne pomoći brzo reagovale i helikopterom je prebačen u Bolonju, Seni nije bilo spasa.
Prvog maja 1994. godine, u 9 časova i 16 minuta po lokalnom vremenu, Brazil je izgubio najvećeg idola.
Brazilski televizijski izveštač Roberto Kabrini gledaocima je preneo potresnu vijest uživo iz Bolonje: “Više nema nade. Ajrton Sena je klinički mrtav”.
Tri dana kasnije Brazilci su se oprostili od svog idola u njegovom rodnom San Paolu. Na trideset kilometara dugom putu od aerodroma do gradskog parlamenta bilo je na stotine hiljada, a neki izveštaji navode i milion ljudi.
Sena je 2009. izabran za najboljeg vozač svih vremena, na glasanju u organizaciji čuvenog britanskog lista “Auto-sport”. Izbor je bio tim značajniji što je u njemu učestvovalo 217 nekadašnjih i aktuelnih vozača Formule 1. Sena se našao ispred Šumahera i Huana Manuela Fanđa, dok su na četvrtom i petom mestu bili Prost i Džim Klark, ali je i mimo te ankete, u sećanjima ljubitelja “najbržeg cirkusa na svetu”, bio i ostao na prvom mestu.
Besplatna dostava na teritoriji Srbije
za porudžbine preko 3.000 RSD-a.
